06. 11. 2017
SML Intervju: Bojana Kovač "Pervertajzing"
Dobrodrošli u agencijske anale kojima danas rukovodi autorka hit romana
Od marketing eksperta očekivali smo još jednu u nizu knjiga koja će nas naučiti o tome kako da osvojimo svet reklama i samopromocije, ali ono što nam je Bojana Kovač donela romanom „Pervertajzing – agencijski anali“, definitivno je nadmašilo naša očekivanja.
Aktrativna brineta nam je pomogla da saznamo kako je nastala knjiga, kakve su reakcije i šta zaista možemo da naučimo iz njenog prvenca.
SML: Bojana, kako je nastao naziv „Pervertajzing“ i šta je to što je pokrenulo čitav proces pisanja?
Bojana Kovač: Neko bi rekao da je to pre svega BUNT. Možda i jeste. Dosadile su nam isprazne priče bez pokrića, teorije, prezentacije i formalno obrazovanje koje se nije menjalo godinama unazad.Sa druge strane, licemerje, laž, predrasude i neiskrenost koja je zahvatila sve sfere društva, a naročito marketing industriju i medije. Nedostatak pravih informacija, političke igre i manipulacije mladim ljudima koji još žive u iluziji da će ako urade sve po društveno prihvatljivim normama da će doći do određenog cilja. Bavila sam se predrasudama i klišeima koji su ovom zemljom potpuno ovladali i koji se kao zaraza generacijski prenose. Mislim da je to osnovni problem zašto kao društvo ne pokazujemo znake napretka već decenijama. Knjiga Pervertajzing je nastala kao neka vrsta i bunta i podsmeha celoj sadašnjoj advertajazing sceni u Srbiji kroz hiperbolu i fikciju. Uslužna delatnost koja sebe godinama profiliše kao nešto potpuno ekskluzivno i rezervisano samo za odabrane. Imala sam prilike puno puta da vidim kako se mladima obećavaju brda i doline a onda kada dođe vreme da se taj trud i isplati u bilo kom smislu šutnu ih kao iskorišćene maramice. To poprilično obeshrabruje ina neki način demotiviše naročite mlade i nespremne na teškoće i licemerje odraslih. Sa druge strane, nepotizam i razni drugi odnosi su i dalje ključna karika za zapošljavanje i visoke funkcije u organizacijama. Ideja za “Pervertajzing” je nastala nakon mnogo godina rada sa klijentima, u medijima ikroz komunikaciju sa ljudima iz branše kao i na osnovu sopstvenog iskustva. Ponavljale su se uloge i situacije i klišeizirani odnosi do te mere da sam na osnovu toga morala da napišem knjigu kao svojevrsnu demistifikaciju svega što se dešava u našoj industriji a nastalu na osnovu realnih, mojih i tuđih iskustava. Naziv knjige “Pervertajzing” je nastao nakon brejnstorminga sa prijateljem, kada smo zajedno konstatovali koliko izopačenosti, bespotrebnih igara i laži postoji, pre svega onih koji se po prirodi posla a i inače, odvijaju u samom umupojedinaca željnih privida moći.
SML: Koliko Bojane možemo naći u Etni, glavnoj junakinji?
U gotovo svakom poglavlju po mrvicu, a u nekoliko i od početka do kraja.
SML: Knjiga je provokativna, prepuna preuveličanjavanja, istovremeno pitka i zabavna. Ona razbija mitove o svetu advertajzinga, te nas zanima da li je bilo nekih ne baš lepih situacija nakon što je roman postao hit?
Za sada sam samo pohvale dobijala, pretpostavljam na hrabrosti jer su mnogi rekli da su skoro isto iskusili ali nisu nikad o tome pričali. Oni kojima se nije baš svidelo šta tamo piše ili su se ne daj Bože prepoznali su se iz nekog razloga prilično ućutali. Ali sve je to normalno. Cilj knjige nije bio nikakva tabloidizacija jer nema pravih imena već da ljude zabavi i stvori svest o realnim problemima sa kojima se svi suočavamo u odnosu na organziaciju u kojoj radimo kao i u odnosu na klijenta i probleme koje imamo sa njima ili međusobno u toku kriranja kampanje.
SML:Kako izgleda jedan tvoj dan, sada kada pored redovnih obaveza, imaš i popularan roman u svom rezimeu?
Prilično je haotičan i kada stavim decu na spavanje nastavlja se do kasnih večernjih sati ali svaki dan je drugačiji u nekom smislu. Sastanci sa klijentima, pisanje prezentacija, strategija, edukacija za posao kojim se bavim, čitanje, priprema, informacije, odgovaranje na intervjue... To je nekada dobro jer uglavnom imam energije za sve i to je ono što me zaista čini srećnom, ali ponekad se samo onesvestim. Volela bih da knjiga probudi preduzetnički duh kod mladih ljudi, da ne dozvole da se njima manipuliše već da imaju svoj cilj i da se za njega strasno bore ali i da rade koliko god je potrebno, ponekad i godinama za drugog kako bi stekli neophodno znanje, veštine, iskustvo i radne navike bez obzira na trenutne materijalne uslove.
Kakav je položaj žena u Srbiji u advertajzingu i koliko je bilo teško stvoriti ime u muškom svetu?
Mislim da je položaj žena u advertajzingu bolji nego položaj muškaraca.Jednostvano jer su žene visprenije, hitrije i spremnije da se bave detaljima što je osnova advertajzing industrije.Takođe spremnije su na žrtvu, prilagođavanja i često nisu svesne manipulacijja koje se nad njima sprovodi jer često žive u strahu pa zbog toga ne vide sve baš najjasnije. Baš kao što glasi jedan pasus iz Pervertajzinga:
“Petar je naročito voleo žene u poslu i agenciji. Smatrao ih je podesnim i posebno spremnim za PR profesiju i komunikacione veštine sa klijentima, što je donekle bilo i tačno. Pritom je zanemarivao aspekt obrazovanja i tražio je pre svega brzinu, snalažljivost i spretnost od istih tih žena. Govorio je da žene imaju kapacitet i potencijal da budu beskompromisne i „prihvatljivo zlobne“ u nekim odlučujućim ili neprijatnim situacijama. I ne samo to. Petar je voleo žene zato što je jednostavno voleo žene, pa se to uvek nekako preplitalo i sa svim njegovim odlukama vezanim za agenciju.”
Kako se ti boriš sa predrasudama i koliko je roman imao terapeutsko dejstvo na tvoj poslovni, ali i privatni život?
Smatram sebe najvećim borcem protiv predrasuda i klišea i valjda ih zbog toga stalno pronalazim u svom okruženju. Sve dok čovek ne ugrožava druge ljude , svako bi trebao da živi život onako kako oseća i u skladu sa sopstvenim zakonima srca i uma. Knjiga me je potpuno transformisala i dala mi je novi vid slobode, na taj način što prvi put u životu mogu javno da ukažem na licemerje, laž, predrasude i mržnju sa kojom se svi suočavamo u poslovnom svetu ili okolini. U tom smislu sam veliki buntovnik jer želim da iskorenim nepravdui srećna sam što mi je knjiga dala novu životnu perspektivu u tom smislu i što sam putem nje upoznala istomišljenike.
U knjizi pominješ i mnogobrojne brendove i modne momente. Kako bi opisala svoj stil i ko su tvoji modni favoriti?
Da, pominjem ih radi autentičnosti i zbog višedecenijske opsednutosti sveta brendovima a naročito generacije Y odnosno milenijalsa o kojima u knjizi najviše govorim. Moj stil je sve što asocira na slobodu kao i garderoba koja pokazuje žensku senzualnost uz poneki šareni detalj. Volim i provokativne crne stvari koje asociraju na donji veš, čipku, mrežu, dodir gothica itd. Takođe, sve što nije rolka, pencil suknja, salonke, biseri ili dosadne čarape boje kože je moj stil. Volim da mislim za sebe da se oblačim unikatno i preponzatljivo jer je naš život naša pozornica, a ne želimo da izgledamo dosadno na sceni zar ne?
Kako uvek sjajno izgledaš, da li postoji beauty rutina koje se držiš ili voliš da eksprimentišeš?
Kada me ovo pitate osećam se kao ozbiljan celebrity i hvala puno na tome, haha.
Beauty rutina je pre svega obavezno skidanje šminke a zatim i ostalih nečistoća sa lica i tela, sve dok tufer ili vata ne postanu potpuno beli. Zatim nekoliko vrsta esencijalnih ulja da se nahrani koža, stavljanje maske najmanje jednom nedeljno dok čitam knjigu na primer. Što se tiče šminkanja od kad spavam toliko malo kao da sam deo nekog eksperimenta, koristim nekoliko vrsta prosvetljivača, hajlajtera, tonera, konturinga, korektora – oni čine vašem licu kao kada bi vas recimo offline provukli kroz više filtera na instagramu.
Za kraj, reci nam, šta to ljudi koji nisu u svetu marketinga mogu da nauče iz „Pervertajzinga“?
To je odlično pitanje! Pre svega, mladi ljudi koji žele da se bave marketingom ili su na neki način već deo njega unutar kompanija mogu da saznaju kako teče kreativni proces i na koji način ljudi unutar agencije razmišljaju kada prave strategiju za određenu kampanju. Knjiga takođe može da ih pripremi na sve nedaće i iskušenja u strukturi gotovo svake savremene organizacije – strah, nesnađenost, nemogućnost napretka, mobing, ogovaranje, spletke, zahtevni klijenti, nedostatak timske borbe, mržnja i sujeta pojedinaca, manipulaciju, seksualna uznemiravanja i seksualne i ljubavne zablude.
"Pervertajzing" mogu da čitaju i ljudi koji nisu iz branše osim što mi je moja zubarka rekla da je uživala u karakterima i odnosima između ljudi ali da se zapetljala oko dela sa sastancima sa pivskim klijentom što je negde i očekivano. Često puta se i mi sami, ljudi iz advertajzinga veoma zapetljamo u odnosu sa klijentom.